Sunday, June 20, 2010

Hari ni Ahad tapi hari ni saya minta cuti jadi hari ni banyak la kerja-kerja yang tertangguh saya kena buat.Tak terkira lagi kerja-kerja yang memang dah bertimbun kat meja opis saya tu hmmm...bila la agaknya nk siap kan sebab memang hari2 bertimbun pun.

Kadang-kadang rasa seronok juga dapat cuti macam ni. hehehe :-p
Apepun,rasa tak sabar2 pulak nak gi kerja esok mengadap komptr yang dah terlalu tua tu hahahah.
Pejam celik pejam celik dah hampir setahun saya bekerja makan gaji .
Seronok sangat2 rasa tapi dalam kita bekerja mencari rezeki ni, macam2 orang dah saya temui lebih2 lagi ragam teman sekerja .
Aduss,,pening kepala di buatnya,buat itu tak kena ini tak kena hussss memang naik tension sangat2..

Tapi saya bukanlah berniat untuk memburukkan sape2 tetapi ambil lah ini semua sebagai pengajaran untuk kita memahami hati dan perasaan orang lain juga.

Biarlah saya nama kan dia sebagai si A sahaja..dia ni berbangsa Cina dan boleh di kan sebagai senior la tmpt saya tu.
Kerja saya kadang2 berada di kaunter depan dengan masalah2 orang huhu dan tolong orang hehehe bukan ape si A ni suka sangat arahkan saya duduk depan sedangkan meja saya kat belakang masih ada bertimbun lagi kerja yang kena d siapkan sebab memanng tiap akhir bulan kerja tu harus di siapkan sesegera yang mungkin.

Satu hari macam biasa la,customer bila datang mesti kita layan dengan sapaan mesra dan manis muka tapi jgnlah terlalu over mesra.
Satu kali ni..di pendekkan cerita,si A ni memang tak profesional langsung ye lah nak marah2 kita pom janganlah marah2 depan customer ..suka2 je maki2 ..lepas tu yang tak tahan kata mcm2 yang kurang menyenangkan halwa telinga ni..Ya Allah rasa bersirat darah ni...malu ada,,sakit hati ada,,,nak nangis pun ada,,
Memang kadang2 kesabaran tu perlu tapi kalau hari2 kena macam ni tak ker naik give up.

Kita orang staff lebih2 lagi "Malay" memang x sekepala dengan sikap dan perlakuan si A.Tapi nk buat mcm mana mungkin tekanan yang membuatkan dia sedemikian,mana takknya hari2 makan ubt 7 biji sehari,,mungkin tu la balasan dia sebab memang dari dulu lagi dan katanya akak kat opis saya tu memang perangai dia tu suka ambik tahu hal orang ,mengata orang ..Waallahualam

Apepun ,sebagai manusia biasa yang juga mempunyai seribu kelemahan ,saya mendoakan agar dia cepat2 lah berubah seusia dengan dirinya,Bukan ape,tidak salah memarahi orang jika bersebab,tetapi jagalah air muka dan hati mereka .Mungkin dekat luar dia kata "tak ape,,saya tak marah dah memang salah saya", (mengaku je lah sekalipun bukan salah kita) tapi kat dalam hati Dia saja yang tahu..

Susaah nak memahamkan seseorang tentang perasaan hati ni lebih2 lagi masyarakat yang bukan beragama islam yang sememangnya tidak di ajar dengan sikap2 yang baik dan sikap sabar.

""Ya Allah! Ampunilah dosaku dan hilangkanlah marah di hatiku..
Dan selamatkanlah aku daripada godaan syaitan "


Apepun,kadang2 terasa sangat tension dengan situasi kerja yang kadang-kadang memaksa kita untuk bersabar kerana kesabaran itu dalam bekerja sangat2 lah perlu.

0 Comments:

Post a Comment