Tuesday, March 23, 2010

Kebahagiaan Hidup KIta

'Kalbu yang bersih adalah kalbu yang
tidak mengandungi syirik tipuan,dengki
dan iri hati didalamnya"


Sahabatku sekalian.
tanda-tanda sebeginilah yang menjadikan seseorang itu mudah mendapat kebahagiaan dunia mahupun akhirat.

Jadi,ingin sekali saya berkongsi dengan kalian semua apakah yang dinyatakan denagn "Kebahagiaan hidup Kita".

Izinkan saya petik kata2 dalam sebuah buku yang baru saya baca beberapa hari ini yang bertajuk" Jangan Bersedih dan Jadilah Wanita yg paling bahagia,karya oleh Dr Aidh Bin Abdullah AL-Qarni".

Dan sebelum saya menjelaskannya saya ingin bercerita mengenai kisah seorang teman ofis saya yang bertanyakan saya tentang kebahagiaan tatkala melihat saya membelek buku ini.
Apa yg menarik teman sepejabat saya ini bukanlah seagama dengan kita tetapi berbangsa cina.

Katanya,apa istimewa buku yang saya baca dengan tajuk ini ?
Saya tidak terus menjawab sebaliknya saya katakan yang saya belum lagi membacanya.
Apepun,melihat pemerhatian saja,tajuk sedemikian dapat menarik minat bangsa lain untuk mendalaminya.

Pagi tadi,setelah separuh sudah saya menghayati dan membaca buku ini semalam terus saya ceritakan keistimewaan isinya yang terkandung kepada teman saya itu.

Saya katakan pada dia ,
"Sesungguhnya kebahagiaan yg hakiki terletak pada hati dan kepuasan diri kita dengan adanya kesenangan perasaan.Islam itu indah,ia tidak memaksa dan memudaratkan penganutnya untuk beribadat,justeru ketenangan jiwa,kegembiraan rohani dan akhlak yang mulia dengan sifat menerima dan merada sudah cukup memberikan
kebahagiaan pada diri dan jiwa kita".


Wallahualam.

0 Comments:

Post a Comment